Årets Nordenskiöldslopp

Den 24:e mars 2018 samlades 394 deltagare från mer än 14 länder att testa sina gränser både mentalt och fysiskt. För tredje gången i modern tid arrangerades Nordenskiöldsloppet - ett 22 mil långt ultralopp i vild och orörd natur norr om polcirkeln - världens längsta och tuffaste skidtävling. Tävlingen startar och slutar i Jokkmokk.

Snöfall gjorde årets lopp hårdare än någonsin. Bara halva startfältet tog sig i mål. Till slut avgjordes det 22 mil långa Red Bull Nordenskiöldsloppet med en spurtstrid där Andreas Nygaard var starkast. Han korsade mållinjen på segertiden 13 timmmar och 25 minuter. I damklassen blev det svensk seger genom 27-åriga Emilia Lindstedt som länge matchade herrarnas tempo.

– Det här är både det värsta och det bästa jag gjort. Så här trött har jag aldrig varit, sade Emilia Lindstedt när hon precis passerat mållinjen.

Liksom tidigare år närvarade släktföreningens ordförande vid start och mål för att hålla tal, dela ut de Nordenskiöldska silverpokalerna - till bästa kvinna och bäste man i mål och förstås för att heja på de fantastiska skidåkarna.

Läs mer om https://www.redbullnordenskioldsloppet.se/

Historien bakom tävlingen är polarforskaren Adolf Erik Nordenskiölds som 1884 utlyste ett skidlopp på 22 mil som han menade gick att klara inom ett dygn. Samen Pavva-Lasse gick i mål efter 21 timmar och 22 minuter, trots att skidorna då vägde ungefär tre gånger mer än dagens tävlingsskidor.  Det blev idrottshistoriens hårdaste och mest krävande tävling.
Läs mer om Nordenskiöldsloppet 1884 och om samernas skidkultur

Huvudsponsor för Nordenskiöldsloppet är Red Bull och andra sponsorer är bl.a. Försvarsmakten, Jokkmokks kommun, Samelandsresor, Jokkmokks skidklubb, Umara Sports Club, Aklima sportkläder, SkiGo längdskidutrustning, Jokkmokks Korv & Rökeri och Jokkmokks allmänning.